TCSSault2016.reismee.nl

Dag-2

De duiventil vult zich langzaam. De grootste helft is op de klep gevallen. Allen hadden een voorspoedige reis. Het voelt een beetje als thuiskomen. We verwachten morgen nog Peter1, de Hekjes, Bussel en Opheij. De vrijdagploeg heeft er een inrijrondje op zitten. De reus van de Ventoux was toen wij arriveerden boven zijn zeven mijlslaarzen uittrekken, duurde nog al even. Voor de achtblijvers; wij hebben de kapitein van de stadswacht bij ons. Als de kat van huis is dansen de muizen op tafel. Kunnen jullie lekker volgas over de luchtbrug scheuren, geen man die er op let. Ergens vind ik het jammer dat ik er zelf niet bij kan zijn. Rob heeft heerlijk gekookt. Morgen een tweede inrijrondje en dan… het echte werk.

De kop is er af zullen we maar zeggen.
Voordat die kop er echter daadwerkelijk af ging dienden er een aantal zaken geregeld te worden of op orde gebracht te worden.
Een bloemlezing: na aankomst in Sault van de verschillende ploegen eerst verzamelen op het terras midden in Sault met prachtig uitzicht op de MV. Voor 'de reus van de MV' (want zo gaan wij onze nieuwbakken deelnemer FransJozef noemen) na een bijna slapeloze nacht op de Franse tolwegen het moment om zich voor het eerst volledig op die geweldige puist in het prachtige Provençaalse landschap te concentreren. Je ziet hem denken: "moet ik daar echt tegenop fietsen?"
Dan, als ook Rob en Piet gearriveerd zijn, op naar onze bekende Franse 'Mas'.
Auto's uitpakken en fietsen de schuur, annex bibliotheek, annex recreatieruimte in.
De schoonmaakploeg, die nog druk bezig is, niet teveel in de weg lopen en eerste oriëntaties naar slaap- en badkamers uitvoeren.
Naar de lokale super om eerste voorraden, waaronder heel belangrijk, voldoende dranken te kopen en in de koeling leggen. Wij lusten bij terugkomst van onze eerste tocht graag een koud biertje. Of ook wel 2. En ook de wijn kan niet ontbreken.
Fietsen prepareren, omkleden, sleuteloverdracht regelen, extra betaling voor beddengoed en nog wat zaken doen, en voordat dit dan allemaal klaar is, wordt er iets na 1 uur vertrokken.
Onze ritmeester stelt voor dat we een (rustige) tocht richting Roussillon (het rode dorp volgens de gebroeders van de Heuvel) gaan fietsen.
Het weer is geweldig. Strak blauwe hemel en een frisse bries over de nog niet in bloei staande lavendelvelden. Er wordt rustig gekoerst. De beentjes moeten los gefietst en de longen vol met zuurstof gezogen worden. In Roussillon worden 7 cola's besteld en die worden met genoegen naar binnen gewerkt.
De terugweg kent een lange klim en het is Hans die FransJozef met aanwijzingen naar boven begeleidt, voordat deze, zoals de andere eerste 6 aangekomen medevakantiegangers, aan de lange afdaling naar Sault begint.
Harry, Jos, Rob, Piet komen als eerste weer terug op de thuisbasis iets later gevolgd door o.g. Als Hans en FransJozef ook hun fiets weer in de stal hebben gezet valt FJ languit op het reeds voor hem buiten geplaatste ligbed. Hij heeft zijn doop in de Provence overleefd.

Even later arriveren ook Ad,PeterV en Toine. Morgen volgen TonvB, PetervK, Hans v H. en d''n anderen Harry O. Dan zijn we compleet.
Tenslotte nog dit: zojuist ontdekte Harrie dat zijn 'klimsteeltjes'( een zeer speciale mix van macaroni, pasta en andere duistere zaken) waarschijnlijk door de wat overijverige kuisploeg weggegooid is. Dit kan wellicht later in de week verstrekkende gevolgen hebben want nu moet hij het zonder die 'steeltjes' zien te klaren.
De eerste 73 km zijn in ieder geval onder de pedalen weer weggetrapt.